Приватизація землі в 2024 році

Вступ

Експерти Служби Державного геокадастру наголошують на тому, що під час періоду воєнного стану в Україні існує заборона на безоплатну передачу земель державної та комунальної власності в особисту власність, а також заборона на отримання дозволів на розроблення документації землеустрою з метою такої передачі.

Підстава

Ця заборона має підставу в пункті 5 пункту 27 розділу Х Земельного кодексу України, який був змінений Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель.

Однак, слід зазначити, що дана заборона не стосується передачі земельних ділянок у приватну власність власникам об’єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що знаходяться на таких земельних ділянках. Також вона не поширюється на безоплатну передачу громадянам України земельних ділянок, які були передані до набуття чинності Земельним кодексом України.

Відповідно до статті 118 Земельного кодексу України, порядок безоплатної передачі земельних ділянок громадянам передбачає такі етапи:

  • спочатку громадяни подають заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
  • потім дозвіл надає відповідний орган виконавчої влади або місцевого самоврядування;
  • після цього суб’єкти господарювання здійснюють розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на замовлення громадян;
  • після чого проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підтверджується відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування і земельна ділянка передається у власність громадян.

Висновок Верховного Суду. Приватизація землі в 2024 році

Висновок Верховного Суду, сформульований в рамках справи № 820/1056/17 (адміністративне провадження № К/9901/42761/18 від 24.10.2022), стосується порядку та послідовності процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам. Згідно з ним, закон передбачає чіткий алгоритм дій та послідовність етапів, зокрема, четвертим пунктом цього алгоритму передбачено здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

За позицією Верховного Суду України, викладеної в постанові від 03.11.2022 (справа №420/2218/19), дозвіл та проект землеустрою, що розробляється на його підставі, утворюють послідовні стадії єдиного процесу надання земельної ділянки у власність або користування. А безоплатна передача земельної ділянки відповідно до статті 118 Земельного кодексу України вважається останнім етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок.

Зазначена стаття 79-1 Земельного кодексу України говорить про мету надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, а саме – формування земельної ділянки як об’єкта цивільних прав.

Цей процес включає визначення площі та меж земельної ділянки та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. З моменту присвоєння земельній ділянці кадастрового номера вона вважається сформованою.

Звертаючись до положень статті 13 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», можемо стверджувати, що висновки Верховного Суду, викладені в його постановах, мають обов’язкову силу для всіх суб’єктів, що застосовують в своїй діяльності нормативно-правові акти, що містять відповідні норми права.

Отже, під час дії воєнного стану в Україні, формування земельних ділянок у межах безоплатної приватизації, а саме визначення їх площі, меж та реєстрація в Державному земельному кадастрі, забороняється згідно із чинним законодавством.”

5/5 - (3 голосов)